BERITA BAIK KEPADA PEMEGANG BIG PREPAID MASTERCARD AIR ASIA!

Imej
JANGAN LEPASKAN PELUANG!  Kini bayaran balik pinjaman PTPTN, deposit SSPN- i . dan SSPN- i .  Plus  boleh dibuat menggunakan Big Prepaid Mastercard Air Asia dan anda  BERPELUANG MEMENANGI  100,000 Big Point Air Asia (bersamaan 3 tiket penerbangan pergi balik ke Hong Kong). Peraduan akan berakhir pada 31 Ogos 2017. KAEDAH BAYARAN: ONLINE      1. Bayaran balik pinjaman dan deposit SSPN- i      2. Buat bayaran secara online menggunakan Big Prepaid Mastercard (Virtual & Plastic) Air Asia di          https://sspniplusonline.ptptn. gov.my/sspniplusonline/ Default.aspx  atau          http://www.ptptn.gov.my/kad_ kredit.html . KAUNTER      1. Bayaran balik pinjaman, deposit SSPN- i  dan SSPN- i plus      2. Buat bayaran menggunakan Big Prepaid Mastercard (Plastic) Air Asia melalui edc terminal di          kaunter PTPTN. Dapatkan Big Prepaid MasterCard Air Asia Anda di  www.bigprepaid.com Untuk maklumat lanjut, layari portal rasmi PTPTN di  http://www.ptptn.go

Menatang apa Ransomware ni?



Heboh habis pasal ransomware ni. Whatsapp masuk, tv pun keluar. Takut abih semua orang. Nak buat transaksi pun takut. Nak buka komputer pun takut. Ada yang kata komputer dah jadi lain macam. Bila buat kerja tetiba lock sendiri. So, aku pun mula la buat kajian sikit untuk inform orang ramai apa tu ransomware ni.


Ransomware ni kalau bahasa mudahnya mcm penyangak la. Bila satu2 komputer tu kena serang, ransomware ni akan lock komputer tu & bagi mesej, kalau nak buka, sila bayar sekian amaun dalam masa tertentu. Kalau masih tak bayar, amaun akan bertambah sampai satu masa, komputer tu tak boleh buka sampai bila2. Agak2 kalau kita bayar penyangak tu akan bagi buka ke tak? atau dia akan curi detail akaun anda? Kalau nak tau, try la...



Ransomware serang windows?

Sebenarnya Microsoft telah lama memberhentikan support depa pada windows xp & windows 7. Ini membuka ruang & peluang pada scammer seperti pencipta ransomware untuk mengeksploitasi peluang yang terhidang. Untuk makluman anda, kilang2 hitech di Malaysia kebanyakannya menggunakan platform windows pada komputer dan setiap bulan komputer2 ini mesti di update sistem perlindungannya. Untuk satu kilang saja ada beratus malah beribu komputer. Dan lagi.. setiap kilang ada server2nya yang tersendiri yang di simpan di dalam bilik server yang suhunya sentiasa di kawal. Untuk apa server2 ni? Macam2 kegunaannya, ada untuk email, ada untuk file2 penting, ada untuk data2 pekerja, ada untuk kewangan syarikat, supplier dan lain2.


Bayangkan kalau dulu siapa yang pernah jadi mahasiswa/mahasiswi yang bila taip assignment.. tetiba je blackout. Atau save dalam pendrive, buka di komputer lain assignment tu tak boleh buka atau hilang. Tak ada backup pula tu. Dah la hari tu nak kena hantar. Jadi cacamerba kan? Tu baru assignment dah pening. Ni kan pula kilang2 yang buat business besar2... data depa sangat penting. Jika terkena virus, boleh jadi majikan tak dapat bayar gaji sebab sistem sangkut...

Dari mana menatang ni mai?

Ransomware ni di cipta oleh scammers (tak sedap kalau dialih bahasa) yg cekap dalam komputer programming. Ia boleh datang melalui email attachment yang dibuka oleh seseorang & melalui website yang telah dijangkiti dengan menatang ni. Ia boleh juga akses network anda untuk masuk ke komputer jika network anda tiada perlindungan yang terkini.



Macam mana nak kenai benda ni dah masuk ke PC?

Anda sendiri akan tau, sebab ia akan lock komputer anda & bagi mesej untuk bayar.



Cara buang ransomware

Guna Antivirus ransomware removal tool yang mana ia akan scan & buang ransomware dari komputer anda. Boleh google ja untuk dapatkan tool tu. Tapi google la dengan komputer yg belum kena. Tool tu free ja.



Elak dari pc kena ransomware

Pastikan komputer anda mendapat perlindungan yang terkini termasuk Operating System, Antivirus, Browser, Toolbar dll.


Statistik Avast

Mengikut statistik dari syarikat antivirus Avast, lebih 57k komputer dah dijangkiti oleh ransomware ni. Negara yang paling tinggi terkena adalah negara Rusia, Ukraine, dan Taiwan. Tetapi ransomware ni dah berjaya menjangkiti institusi2 penting di eropah seperti hospital seluruh England & syarikat telekomunikasi terbesar Sepanyol Telefonica.



Bitcoins

Menariknya, scammer ransomware ni bukan minta duit dalam dollar. Sebaliknya depa minta dalam matawang bitcoins. Apa itu bitcoins?




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan kucing Vita Cat

Fazura x Adrianna Yariqa

Anda berniaga online? Anda patut guna ini...